رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در گفتگوی ویژه خبری از رونق مجدد نوغانداری خبر داد

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با حضور در برنامه گفت و گوی خبری شبکه باران (استان گیلان) گفت: با حمایت دولت نهال اصلاح شده توت بصورت رایگان تامین و در اختیار نوغانداران کشور قرار گرفته است و با توجه به اقبال خوب کشاورزان میزان تامین تخم نوغان با کیفیت به مقدار60% نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور تولیدات دامی و به نقل از مرکز توسعه توسعه نوغانداری کشور، سروی تصریح کرد: با اتمام توزیع در سه استان گرمسیری و تداوم آن در 6 استان مهم کشور خوشبختانه شاهد افزایش توزیع تخم نوغان در سطح کشور هستیم و علاوه بر 9 استان یاد شده برای توزیع در 13 استان نیز تمهیدات لازم انجام و با توجه به شرایط اقلیمی در زمان مناسب توزیع تخم نوغان انجام خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور افزود: شروع توزیع تخم نوغان در استان گیلان از روز شنبه 7 اردیبهشت در 18 محل مشخص شده و از ساعت 7/30 لغایت 18 و حتی در ایام تعطیل اقدام خواهد شد و با هماهنگی مناسب ایجاد شده توسط سازمان جهاد کشاورزی استان و دستگاه های ذیربط بیش از 50 نفر اعضاء شبکه توزیع و نظارت تولید تخم دسترسی کشاورزان به تخم نوغان را تسهیل می نمایند.

سروی گفت: افزایش 21% قیمت خرید تضمینی پیله ­تر و تصویب آن توسط شورای محترم اقتصاد از حمایت خوب و تاثیر گذار در بازار فروش پیله و به عنوان عامل محرک مناسب می باشد و در 20 سال گذشته به طور متوسط سالیانه 13% به قیمت تضمینی پیله اضافه شده است و فقط سه سال مصوبه شورای اقتصاد به میزان بالای 20% بوده است.

وی ادامه داد: افزایش تعرفه واردات نخ ابریشم در طی دو سال گذشته از 9% به 26% و محاسبه پایه قیمت محاسبه عوارض گمرکی براساس ارز نیمایی شرایطی را فراهم نموده است که تولید این محصول مهم و ارزشمند را بیش از پیش اقتصادی می کند.

در این گفتگو آقای مهندس لاهوتی نماینده محترم مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی نیز حمایت دولت از نوغانداران را برای اقبال مجدد آنها مهم دانست و افزایش تعرفه واردات و عدم تخصیص ارز دولتی برای واردات نخ ابرشم را دو اتفاق مثبت برای حمایت از نوغانداران دانست وی قیمت خوب پیله در سالجاری و اقدامات مجدانه انجام شده را در اقبال کشاورزان موثر دانشت و اظهار امیدواری کرد با استقبال کشاورزان از پرورش کرم ابریشم شاهد رونق مجدد این صنعت در کشور باشیم .