سند توسعه زنبورداری کشور تدوین شد

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور از تدوین سند راهبردی توسعه زنبورداری کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور تولیدات دامی و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس فرهاد مشیر غفاری در مراسم امضای توافقنامه کاری مشترک توسعه کسب و کار و تجارت صنعت زنبورداری ایران در بازارهای بین المللی با اعلام این مطلب افزود: اهداف و چشم انداز صنعت زنبورداری در این سند ترسیم شده است.

وی اظهار داشت: سند اجرایی توسعه زنبورداری کشور نیز در حال تدوین است.

مشیر غفاری گفت: با وجود پتانسیل های خوب در حوزه زنبورداری از جمله 250 تعاونی، 26 اتحادیه، یک اتحادیه سراسری، یک صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و انجمن علمی، توسعه این حرفه در بخش کشاورزی بر افزایش تولید و کیفیت محصولات با گردافشانی تاثیر گذار خواهد بود.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور افزود: محصولات اصلی زنبور عسل مانند ژل رویال، گرده گل، موم عسل و زهر زنبور عسل ارزش بالایی برای این حرفه و جمعیت 85 هزار نفری زنبورداری کشور به همراه دارد.

وی ابراز امیدورای کرد که همکاری مشترک وزارتخانه های جهاد کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور توسعه صنعت زنبورداری ادامه پیدا کند.

در این مراسم، مدیر ارشد پروژه سازمان توسعه صنعتی ملل متحد موسوم به یونیدو (UNIDO) بر نوآوری و خلاقیت به منظور پیشرفت صنعت زنبورداری در ایران تاکید و تصریح کرد: صنعت زنبورداری در ایران نیاز دارد که به تکنولوزی های جدید متصل شود.

دکتر مارلین باکالی افزود: تکنولوژی های جدید از جمله  Block Chain به ایجاد شفافیت در حوزه عسل و زنبورداری و دسترسی آسانتر به بازار کمک می کند.

وی اظهار داشت: از طریق این تکنولوژی، اطلاعات مربوط به تولید کننده، منطقه تولید شده و سایر اطلاعات در زنجیره ارزش برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان عسل و فرآورده های آن قابل دسترسی است.

باکالی گفت: کارآفرینی بدون نوآوری امکان پذیر نیست و در سایه تکنولوژی های جدید می توان به اهداف توسعه صنعت زنبورداری در ایران دست یافت.