همکاری و هماهنگی دستگاه ها برای اجرای عملیات هویت‌گذاری دام در کشور ضروری است
رییس مرکز اصلاح نژاد دام کشور گفت: برای اجرای عملیات هویت‌گذاری دام کشور، ایجاد همکاری و هماهنگی ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط ضروری است.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور تولیدات دامی و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر مختارعلی عباسی در گردهمایی سراسری معاونین بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها که در سالن توسعه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی در تلاش است تمام سامانه‌های موجود را از طریق پنجره واحد به یکدیگر مرتبط کند که در این راستا معاونت امور دام برای اجرای طرح هویت‌گذاری دام به سامانه قرنطینه دامپزشکی کشور از طریق پنجره واحد مرتبط است.

وی افزود: خوشبختانه در این راستا هماهنگی‌های خوبی با سازمان دامپزشکی انجام و تفاهم‌نامه‌ای تنظیم شده است که بزودی به امضای معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی کشور خواهد رسید.

رییس مرکز اصلاح نژاد دام کشور، فرصت اجرای پلاک‌گذاری دام برای دام سنگین ۶ ماه و برای دام سبک را یک سال از تاریخ اعلام این دستورالعمل لازم‌الاجرا دانست و خاطرنشان کرد: طی این مهلت، باید ۸۰ میلیون راس دام کشور پلاک‌گذاری شوند در غیر این صورت به عنوان قاچاق با آنان برخورد خواهد شد.

به گفته وی در اجرای این طرح باید از توان اتحادیه‌ها و دامداران استفاده لازم صورت گیرد.

عباسی خاطرنشان کرد: براساس برآورد اولیه، برای اجرای فرآیند پلاک‌گذاری دام ۲۸۴ میلیارد تومان مورد نیاز است که برای تامین آن باید تدابیری اندیشیده شود.

رییس مرکز اصلاح نژاد دام کشور با بیان این که برای ۸۰ میلیون راس دام کشور، حدود ۸۰۰ تن پلاک نیاز است، افزود: یکی از نگرانی‌های تولید کنندگان پلاک این است که پلاک تولیدی باید به صورت تضمینی از آنان خریداری شود. برای اجرای این مکانیزم باید صندوق حمایت از دامپروری یا اتحادیه‌ها ورود کرده و با ذخیره‌سازی پلاک پاسخگوی مردم باشند.

این مسوول گفت: باید به تدریج خط تولید پلاک گوش و خط تولید و انتقال دانش آن در کشور فراهم شود برای این امر باید رایزنی‌های لازم با شرکت ملی نفت ایران برای تولید مواد اولیه مورد نیاز در صنایع پتروشیمی ایران انجام شود تا در تولید این محصول خودکفا شویم.

عباسی بر ضرورت آموزش کافی و عملی دامداران و ماموران تلقیح مصنوعی در فرایند هویت‌گذاری دام تاکید و خاطرنشان کرد: با برگزاری دوره‌های بازآموزی بدنه نیروی انسانی این پروژه که خط مقدم این طرح است تقویت می‌شود.

وی فرایند پلاک‌گذاری دام را شامل درخواست، تولید، نصب و ثبت در سامانه و … فرایند کاملی دانست و افزود: این فرایند در سامانه جامع هویت و اصلاح نژاد دام کشور ثبت خواهد شد.