تولید سیدر دامی با ارز آزاد اما واردات آن با ارز دولتی

مسئول خط تولید سیدر دامی در حاشیه بازدید معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی از پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی گفت: ما برای تولید این محصول از ارز آزاد استفاده می‌کنیم درحالی که واردکنندگان برای واردات محصول ارز دولتی می‌گیرند و این موضوع امکان رقابت را از ما گرفته است.

مجتبی تقی زاده ظهر در حاشیه این بازدید اظهار داشت: تولید این توسیدرها از فناوری‌های جدید و دانش فنی پیچیده برخوردار است، این محصول آهسته رهش است و برای چند قلوزایی و باروری دام‌های سبک و سنگین استفاده می‌شود.

استاد پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی افزود: یکی از مهمترین مشکلات در خصوص تولید این محصول ورود کالاهای مشابه با استفاده از ارز دولتی است. این کارگاه تولیدی، توانایی تولید بیش از۳۰هزار توسیدر گوسفندی و همچنین۱۰۰هزار توسیدر گاوی را دارد و می‌تواند نیاز داخل را به این محصول به صورت کامل تأمین کند.

وی تصریح کرد: کیفیت محصولات تولیدی در این کارگاه نسبت به محصولات وارداتی بالاتر است و به لحاظ قیمتی نیز با قیمت پایین‌تر به بازار عرضه می‌شود.

مرتضی رضایی معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی ظهر امروز از خط تولید توسیدر دامی در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی بازدید کرد. این بازدید به منظور بررسی راه‌های کاهش واردات این محصول به خصوص با ارز دولتی با توجه به توان تولید داخلی انجام شد.

محصول تولید شده در پژوهشگاه یک فرآورده پلیمریTشکل است که در واژن دام طی۱۲تا۱۴روز قرار می گیرد و از آن داروی پروژسترون آزاد می شود، این پروسه باعث می شود کیست های دام از بین برود.

با استفاده از این محصول پلیمری که در بدن دام قرار می گیرد تراکم باروری ایجاد می شود، نازایی در دام از بین می رود و چند قلوزایی اتفاق می افتد.

با توجه به مشکلات کنونی کشور در تامین دام و محصولات دامی به منظور باروری دام‌های نازا سالانه۴۰۰هزار قطعه از این نوع فرآورده پلیمری احتیاج بوده و توان تولید این میزان نیز به طور کامل در کشور موجود بوده و قیمت تمام شده آن نصف قیمت مشابه خارجی است.