برگزاری روز مزرعه اسب اصیل ترکمن در روستای صوفیان شهرستان کلاله

روز مزرعه اسب اصیل ترکمن 11 اردیبهشت ماه با حضور دکتر مختار مهاجر رییس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان، دکتر عباسی رییس مرکز اصلاح نژاد دام کشور  و جمعی از مدیران و کارشناسان و  محققین در محل باشگاه پرورش اسب  قلیچی در روستای صوفیان شهرستان کلاله برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور تولیدات دامی و به نقل از سازمان جهادکشاورزی گلستان، در این مراسم دکتر مختار مهاجر رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: روز مزرعه سبب ترویج توسعه روابط علمی و اقتصادی در مجامع علمی دنیا شده و دریچه ی نوینی در عرصه ی ملی صنعت اسب بومی کشور و منطقه باز می کند.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان در ادامه گفت: تلاش و زحمت تولیدکنندگان ما در روزهای سخت و پر مشقت با توجه به در حال انقراض بودن نسل اسب ترکمن قابل تقدیر است .

وی افزود: امیدوارم کارشناسان و محققین و تولیدکنندگان دست به دست هم داده و اصلاح نژاد پایدار و قابل قبول در زمینه ی اسب ترکمن ترسیم کرده و این میراث کهن را به درستی حفظ کنیم.

دکتر مهاجر گفت: خون مردم شریف ترکمن صحرا با اسب ترکمن عجین شده است.

وی افزود: حفظ ذخایر ژنتیکی و خلوص سازی از وظایف اصلی ماست و ما خود را موظف به انجام این مهم می دانیم .

در ادامه روز مزرعه ، دکتر عباسی رییس مرکز اصلاح نژاد دام کشور با اشاره به فعالیتهای انجام شده این مرکز در زمینه اصلاح نژاد دام در  کشور گفت: بعد از کار در زمینه اصلاح نژاد اسب و خلوص گیری باید رکورد عملکرد از اسب ثبت کرده و برای اسب عملکرد آنالیز ژنتیکی انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه اسب ریشه در فرهنگ و تمدن این سرزمین دارد افزود: تلاش می کنیم برای همکاری با فدراسیون و تفاهم نامه ای هم در حال پیگیری است و ما امیدواریم در این عرصه بتوانیم خدمتگزار باشیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان؛ در پایان این مراسم دکتر قره باش و دکتر کاویان دو تن از محققین در خصوص مشکلات و چالش های موجود در زمینه پرورش و اصلاح نژاد اسب ترکمن سخن گفتند.